zaterdag 9 maart 2013

The work


:-)

Het is goed. Een gevoel van rust, overbodige gedachten draaien ergens anders hun rondjes. Omdat ik streef naar doelen. Omdat ik duidelijk heb vormgegeven wat wel. Wat niet. Ook wanneer en met wie staat bijna vast.
Toch ontbreekt voor velen het waarom.
En misschien voor mezelf ook wel. Het onderzoeken van gedachten, bewust met pen en papier. Toch stiekem in je hoofd wat doorvragen. Het zorgt r voor dat je je bewust wordt van die gedachtenstroom. En het verhaal dat je jezelf vertelt. En gelooft. Als je pech hebt. 

Kun je er absoluut zeker van zijn dat het waar is?

Inmiddels bevraag ik mezelf en lach ik om bepaalde gedachten die automatisch op-puppen. En wat dat dan eigenlijk zegt over jou. Of mij dan. He. Over anderen word ik milder. Meer dan dat merk ik mn weerstandreacties op. Actie. Reactie. Ping! Hoezo maakt dit mij chagrijnig? (Hebdatwoordaltijdrotgevondenquaspelling) (sacherijnig mag ook, dat is 'volkstaal' (VanDale2005)) Waarom reageer ik geirriteerd en in stand verdediging? 

Zo ook als ik mensen over deze detox vertel. LAAT ME GEWOON!! Neeeheeeee, ik eet niet nooit meer suiker. Er zitten heusss genoeg voedzame dingen in alles wat ik eet. Koolhydraten ook uit groenten. Echt! En ik wil het gewoon!

Gewoon.

Waarom?

Wie probeer ik dan te overtuigen? :-) Inderdaad. Als je naar de 21daysugardetox website gaat, word je de reden gegeven. No more sugar cravings! :-). En ja, et is heus. Ik weet niet of t sugar cravings zijn. Vertelde t al eerder, mr altijd eten kan ik wel. Soms uitgebreid, oprecht, genietend. soms iets meer dwangmatig. Zonder uit te wijden over vanalles  vind ik gewoon dat ik minder moet eten. Anders moet eten. Minder vanalles of minder van alles. The Work bracht mij deze week het inzicht dat ik altijd zelf een reden nodig heb om me ergens aan te houden. Ik beschuldig anderen daar altijd van. Als ik maar tegen anderen vertel dat ik zus en zo doe omdat ik train voor een of ander klim&touwerigs iets dan vindt iedereen het goed en logisch. Zonder reden komen er vragen. En mijn wrevelige reactie. OK. Ik (je) moet dus een reden hebben om te kunnen eten (leven) zoals je wilt.

Is het echt waar?
Kun je er absoluut zeker van zijn dat het waar is?

Hoe voel/ben je als je die gedachte gelooft? En hoe zou je zijn zonder die gedachte? Kun je 1 reden bedenken om die gedachte los te laten? En 1 (stressvrije) om em vast te houden??

TRALALALALALAAA :-).....


Oke, neemt niet weg dat ik me geweldig voel. MET reden. MET doel. Met streven naar. Met het behalen van. Met trots. :-). (Zie je hoe het werkt??). En ik zeg ook niet dat ik ineens geen redenen doelen of deadlinedates mag stellen. Maar het is goed om te weten dat ik ze mezelf stel. Dat ik eigenlijk voor mezelf zorg. Dat eigenlijk alles goed is as is. 
Misschien wil ik dit wel omdat het me reden geeft, een doel voor ogen houdt en ik graag challenges aanga. Die van februari kan ik niet op mijn naam schrijven. Maar een persoonlijke overwinning was het wel. (Wieplankterdanook20freakinminutes!). Ook omdat ik weet dat als ik een poosje minder sugar/carbs etc eet ik me blijer voel over mn lijfje. Omdat ik er zo ongelofeloos vrolijk van word. Omdat het 1 groot ouwehoerliefdesfestijn is thuis. Thuis. Omdat ik stiekem een klein wetenschappertje zou willen zijn en experimenten the bom zijn. Omdat het mijn basisbehoefte in verbinding zijn/liefde* vervult door alles met van die enthousiaste leuke inspirerende anderen te delen. Omdat ik wil laten zien aan anderen dat het kan. Zo makkelijk. Dat anderen bewust worden over hun voeding. Omdat ik mezelf nog eens bewust wil maken dat je de KEUS hebt. Altijd. Elke dag, elk moment. Altijd opnieuw.







* Volgens Anthony Robbins (Amerikaanse self-help coach, spreker en schrijver) zijn de zes basisbehoeften van de mens; (daar moet je voortdurend naar streven om jezelf vervuld te voelen)
1. zekerheid/comfort
2. significantie
3. groei
4. onzekerheid/ variƫteit
5. in verbinding zijn/ liefde
6 bijdrage

Dit behelst tevens het gevoel met jezelf in verbinding staan alsook met anderen waarmee je jouw liefde kunt delen. Om in deze behoefte te kunnen voorzien kun je lid worden van een club of  deelnemen aan een groep met een positieve doelstelling. Sommige mensen worden lid van een groep (bende of gang) met een negatieve inslag waarbij ze toch het gevoel van verbinding hebben. Via verbinding met jouw Schepper alsof er altijd voor je wordt gezorgd, kun je onmiddellijk verbinding voelen. Sommige mensen worden ziek om zich verbonden en geliefd te voelen. Sommige mensen stelen, zijn aan de drugs, drinken bovenmatig alcohol, om tot een groep te behoren en in enige mate verbonden te voelen. Gemakkelijk te onthouden is, net als bij de andere basisbehoeften, als je voortdurend geeft wat je zou willen ontvangen, dit via anderen in grotere mate terug zult ontvangen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten